تخته نرد

ساخت وبلاگ

هيچ ميدانيد تخته نرد چگونه و توسط چه کسي ابداع شد و چه فلسفه زيبا و عبرت آموزي در پس آن نهان است؟ تخته نرد توسط بزرگمهر ابداع شد و اما داستان پيدايشش:
در زمان پادشاهي انوشيروان خسرو پسر قباد، پادشاه هند «ديورسام بزرگ» براي سنجش خرد و دانايي ايرانيان و اثبات برتري خود شطرنجي را که مهره هاي آن
از زمرد و ياقوت سرخ بود، به همراه هدايايي نفيس به دربار ايران فرستاد و «تخت ريتوس» دانا را نيز گماردهء انجام اين کار ساخت. او در نامه‌اي به پادشاه ايران نوشت: «از آنجا که شما شاهنشاه ما هستيد، دانايان شما نيز بايد از دانايان ما برتر باشند.. پس يا روش و شيوهء آنچه را که به نزد شما فرستاده‌ايم (شطرنج) بازگوييد و يا پس از اين ساو و باج براي ما بفرستيد». شاه ايران پس از خواندن نامه چهل روز زمان خواست و هيچ يک از دانايان در اين چند روز چاره و روش آن را نيافت، تا اينکه روز چهلم بزرگمهر كه جوانترين وزير انوشيروان بود به پا خاست و گفت: «اين شطرنج را چون ميدان جنگ ساخته‌اند كه دو طرف با مهره هاي خود با هم مي‌جنگند و هر كدام خرد و دورانديشي بيشتري داشته باشد، پيروز مي‌شود.» و رازهاي کامل بازي شطرنج و روش چيدن مهره ها را گفت. شاهنشاه سه بار بر او درود فرستاد و دوازده هزار سکه به او پاداش داد. پس از آن «تخت ريتوس» با بزرگمهر به بازي پرداخت. بزرگمهر سه بار بر تخت ريتوس پيروز شد. روز بعد بزرگمهر تخت ريتوس را به نزد خود خواند و وسيلهء بازي ديگري را نشان داد و گفت: اگر شما اين را پاسخ داديد ما باجگزار شما مي شويم و اگر نتوانستيد بايد باجگزار ما باشيدديورسام چهل روز زمان خواست، اما هيچ يک از دانايان آن سرزمين نتوانستند «وين اردشير» را چاره گشايي کنند و به اين ترتيب شاه هندوستان پذيرفت كه باجگزار ايران باشد.
تخته نرد : کره زمين
30 مهره
: نشان گر 30 شبانه روز يک ماه
24 خانه : نشانگر 24ساعت شبانه روز
قسمت زمين : 4 فصل سال
5 دست بازي: 5 وقت يک شبانه روز
2 رنگ سياه و سپيد : شب و روز
هر طرف زمين 12 خانه دارد : 12 ماه سال
زمين بازي : اسمان
تاس: ستاره بخت و اقبال
گردش تاس ها : گردش ايام
مهره ها: انسان ها
گردش مهره در زمين: حرکت انسان ها (زندگي )
برداشتن مهره در پايان هر بازي : مرگ انسان ها
اعداد تاس :
[
COLOR="#ff0000"]1[/COLOR] : يکتايي و خداپرستي
2 : اسمان و زمين
3 : پندار نيک ؛ گفتار نيک ، کردار نيک
4 : شمال ، جنوب، شرق، غرب
5: خورشيد ؛ ماه ، ستاره ، اتش ، رعد
6 : شش روز افرينش

 

                                               گل بهار

                                                                            


گل بهار یکی
از انواع بازی نرد است که در کشورهای خاور میانه از جمله ایران و ترکیه رواج زیادی دارد. نام های دیگر این بازی « نرد دیوانه» و « گل بارا » نیز می باشند. از ویژگی ها بارز این بازی میتوان به قرار گرفتن هر 15 مهره روی خال خان در ابتدای بازی و همچنین نحوه بازی کردن جفت ها اشاراه کرد که وجه تمایز آن با تخته نرد متداول نیز می باشد.

چیدن و هدف بازی: هر دو بازیکن هر 15 مهره ی خود را در خانه ی یک حریف می چینند و مانند تصویر بالا و در جهت فلش ها به حرکت در می آورند تا به خانه ی خود برسند و سپس آن ها را از بازی خارج کنند. بازیکنی که زودتر مهره های خود را از بازی خارج کند برنده بازی است.


شروع بازی: هر دو بازیکن تاس می ریزند و بازیکنی که تاس بیشتر را آورد دوباره تاس خواهد ریخت و بازی را شروع خواهد کرد.



قوانین :


حرکت مهره ها: مهره ها تنها در خانه های آزاد می توانند وارد شوندو اگر خانه ای توسط مهره ی حریف پر شده بود بازیکن حق ندارد به آن خانه وارد شود.

زدن : فرق اصلی بازی گل بهار و دیگر انواع تخته نرد این است که در گل بهار زدن ندارد. بازیکن اجازه ندارد حتی مهره تک حریف را بزند و یا به آن خانه وارد شود. در واقع هر یک مهره سند یک خان را به نام بازیکن می کند.

جفت ها: در سه تاس اول بازی جفت ها مانند تخته نرد بازی می شوند به این صورت که اگر جفت6 آوردید چهار تا شش بازی خواهید کرد. اما پس از سومین تاس نحوه ی بازی کردن تفاوت خواهد کرد. به این صورت که اگر جفت 3 آوردید ، اجازه دارید جفت 3 و سپس جفت 4 و جفت 5 و جفت 6 را تا اخر بازی کنید. البته در ابتدای بازی که هنوز مهره ها پخش نشده اند شاید بتوان جفت ها را به راحتی بازی کرد اما با دقت به اینکه در بازی گل بهار هر یک مهره یک خانه را می گیرد بازیکردن جفت ها دشوار می شود.



مهره خوردن: مهره خوردن در گل بهار مانند تخته نرد متداول است و هر بازیکن ابتدا باید همه 15 مهره را به خانه برساند و سپس شروع به برداشتن کند

پلاکوتو



پلاکوتو یکی
از 3 بازی رایج با تخته نرد در کشور یونان است که در بین مردم به تاولی هم معروف است. این بازی به صورت 1 ، 3 ، 5 ،7 امتیازی برگزار می شود



چیدن :

هر بازیکن 15 مهره خود را در خانه ی شماره 1 حریف قرار می دهد و آنها را باید
به سمت خانه ی خود به حرکت بیاورد


هدف :

هر بازیکنی که زودتر مهره هایش را
به خانه رساند و آنها را از بازی خارج کرد برنده ی بازی است



شروع بازی :

هر دو بازیکن تاس می ریزند و بازیکنی که تاس بالاتر آورد بازی را شروع می کند و دوباره تاس می ریزد. در دست های بعدی بازیکن برنده بازی را شروع خواهد کرد


قوانین :

*مهره ها فقط در خانه های آزاد حرکت میکنند و نمیتوانند وارد خانه هایی که با دو یا تعداد بیشتری مهره گرفته شده باشد وارد شوند

* جفت ها 4 بار بازی می شوند

* شما باید بیشترین تاسها رو حتی الامکان بازی کنید


قفل کردن:

در این بازی زدن نداریم اما یک بازیکن می تواند با مهر ی خود روی مهره ی تک حریف رفته و او را قفل کند. مهره حریف نمیتواند
به بازی ادامه دهد تا زمانی که شما مهره ی یا مهره هایتان را از رویمهرهی حریف بردارید



قفل کردن مهره ی مادر :

اخرین مهره ی شما در خانه ی 1 حریف ( 24 خودتان ) یا نقطه ی شروع بازی مهره ی مادر نامیده می شود. اگر حریف بتواند مهره ی ماد را رد خانه ی شروع قفب کند 2 امتیاز
به نفع او رقم می خورد . البته به شرطی که حریف خودش در خانه ی شروع بازی مهره نداشته باشد



برداشتن مهره:

وقتی همه ی مهره ها
به خانه ی خودی رسیدند . بازیکن اجازه دارد مهره بخورد



امتیاز :

شکست در این بازی 1 امتیاز دارد نگر اینکه بازیکن مقابل هنوز نتوانسته باشد یک مهره اش را
به خانه ببرد که در آن صورت 2 امتیاز واگذار خوهد کرد

دبل در این بازی وجود ندارد






استراتژی:



شما باید مراقب باشید که مهره ی تان قفل نشود که تا آخر بازی مجوبرید منتظر بمانید تا حریف مهره اش را
از روی مهرهی شما بردارد و امکان باخت 2 امتیازی زیاد می شود

چکرز ( جنگ نادر شاه)

ممکن است بار‌ها نام بازی جنگ نادر را شنیده باشید . و حتماً می‌دانید که این بازی طرفداران زیادی در کشور های مختلف دارد . تا جایی که در بعضی کشور‌ها این مسابقات به طور مداوم برگزار می‌شود . طبیعتاً قصد نداریم که به تمام جزییات اشاره کنیم . بلکه فقط می‌خواهیم این بازی را معرّفی کنیم و بعضی از تکنیک های آن را با هم بیاموزیم . جنگ نادر روی زمین شطرنجی و با مهره های تخته نردانجام می‌شود که در ابتدا مهره های دو نفر به صورت زیر چیده می‌شوند :

هر یک از نفرات در نوبت خود می‌تواند یکی از مهره‌ها یش را یک خانه جابجا کند ولی مهرها همیشه باید در خانه های سفید باقی بمانند . همچنین هر کس باید مهره هایش را به سمت جلو (نسبت به خودش) حرکت دهد . اگر دو مهره ی غیر همرنگ به طور قطری در کنار هم باشند می‌توان از روی مهره ی حریف پرید و آن را حذف کرد . البته این در حالتی است که پشت مهره ی حریف خالی باشد . نحوه ی زدن مهره ی حریف را در شکل زیر می‌بینید .

اگر کسی در نوبت خود بتواند مهره ای را بزند ، مجبور است آن را بزند و اگر بتواند چند مهره را بزند باید یکی از آن‌ها را انتخاب کند و آن را بزند . یعنی اگر مهره ای برای زدن داشته باشد نمی تواند چیزی را نزند. همچنین اگر تعدادی از مهره های حریف چنان قرار داشته باشند که بازیکن بتواند با یکی از مهره‌ها یش و به طور متوالی آنها را بزند باید همه ی آنها را در یک نوبت بزند. مثلاً در شکل زیر اگر نوبت سفید باشد باید بازی نشان داده شده ر انجام دهد و دو مهره از حریف را حذف کند .

همان طور که در شطرنج اگر پیاده
به سطر آخر برسد تبدیل به وزیر (یا اسب یا فیل یا رخ) می‌شود ، در این بازی هم اگر مهره ای به ما را در سایت کوروش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : حسین kurosh بازدید : 291 تاريخ : سه شنبه 20 فروردين 1392 ساعت: 18:42

آرشیو مطالب

نظر سنجی

به نظرشما بهترین و شاه ایرانیان درتاریخ چه بود؟

خبرنامه